Menu główne
Z dniem 1 stycznia 2014 roku program Unii Europejskiej w dziedzinie edukacji i doskonalenia zawodowego Uczenie się przez całe życie został zastąpiony przez nowy program edukacyjny Erasmus+. W ten sposób program Comenius, będący w latach 2007 – 2013 jego podprogramem, został zamknięty. Będą tylko kończone projekty już zaczęte. Polska, jako kraj stowarzyszony z Unią, przystąpiła do programu Comenius w roku szkolnym 1997/1998. Wówczas program ten należał do pakietu Socrates, obejmującego kilka odrębnych programów edukacyjnych, adresowanych do różnych sektorów kształcenia dzieci, młodzieży i dorosłych.
Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Żeromskiego w Żyrardowie uczestniczyło w programie Comenius nieprzerwanie od roku 2005. Zrealizowaliśmy w tym czasie cztery europejskie projekty współpracy szkół, zawsze w roli szkoły koordynującej. Pierwszy z nich, pod tytułem „Przez pieśni i tańce ludowe poznajemy kulturę narodów europejskich”, był jeszcze trzyletnim projektem realizowanym w ramach programu Socrates, natomiast pozostałe trzy, to znaczy „Zdrowe ciało, zdrowy duch, zdrowe środowisko”, „Przedsiębiorczość naszym paszportem do przyszłości” oraz zakończony właśnie „Szkolna fabryka inicjatyw – równe obywatelstwo”, to już dwuletnie projekty realizowane w programie Uczenie się przez całe życie.
W projekcie „Przez pieśni i tańce ludowe poznajemy kulturę narodów europejskich”, realizowanym w latach 2005-
W projekcie tym analizowaliśmy wraz z partnerami treść wybranych pieśni własnych narodów i porządkowaliśmy je w różnych kategoriach tematycznych, takich jak miłość, praca na roli lub w przemyśle, tragiczne i chwalebne momenty w dziejach narodu, piękno ojczystej przyrody, emigracja i jej przyczyny, obrzędy i obyczaje itp. Poznawaliśmy twórców pieśni, miejsca ich powstania, okoliczności, w jakich były śpiewane, oraz obyczaje i wydarzenia historyczne, jakie opisują. Próbowaliśmy się dowiedzieć, czy wciąż są żywe i czy nadal funkcjonują na tym samym terenie i w tych samych okolicznościach. Uczyliśmy się tańców ludowych i poznawaliśmy instrumenty muzyczne, również od strony fizycznych podstaw ich działania. Porównywaliśmy kulturę narodów partnerskich, szukając podobieństw i różnic. Uczyliśmy się pieśni i tańców innych narodów i pomagaliśmy partnerom nauczyć się naszych. Staraliśmy się w ten sposób wzmocnić poczucie tożsamości narodowej naszych uczniów oraz rozwinąć świadomość pewnej wspólnoty kulturowej z innymi narodami europejskimi.
Projekt „Zdrowe ciało, zdrowy duch, zdrowe środowisko”, realizowany w latach 2009-
W projekcie zajmowaliśmy się wieloma ważnymi tematami i problemami, jak ochrona zdrowia w krajach europejskich, w tym także nowoczesne technologie i kontrowersyjne procedury stosowane w medycynie, problemy finansowania medycyny i dostępność bardziej zaawansowanych technik dla przeciętnego obywatela, czynniki determinujące zdrowie fizyczne człowieka, znaczenie sportu i odpowiedniej diety dla zdrowia, problem zdrowia psychicznego i jego ochrona, znaczenie kultury, twórczości i religii dla rozwoju osobowości człowieka, umiejętność współczucia innym, wspierania ich i udzielania im pomocy jako czynniki wzbogacające osobowość, ochrona zdrowia, możliwość uprawiania sportu i korzystania z dóbr kultury w różnych miejscach w Europie na przykładzie miejscowości, gdzie znajdowały się nasze szkoły, styl życia naszych uczniów oraz znajomość sposobów ochrony własnego zdrowia fizycznego i psychicznego, oraz rozwoju osobowości, a także znaczenie środowiska naturalnego i jego ochrony, oraz jego wpływ na życie człowieka.
W projekcie „Przedsiębiorczość naszym paszportem do przyszłości”, realizowanym w latach 2010
Głównym celem projektu było nauczenie uczniów odpowiedzialności za własną przyszłość poprzez przygotowanie ich do życia zawodowego, oswojenie z zasadami prowadzenia przedsiębiorstwa i zajmowania się finansami, a przede wszystkim kształtowanie postawy przedsiębiorczości, która jest kluczem do sukcesu pod tym względem. Organizowaliśmy spotkania z lokalnymi przedsiębiorcami i doradcami zawodowymi, z pracownikami Urzędu Pracy, uczniowie przeprowadzali wywiady z osobami odpowiedzialnymi za zwalczanie bezrobocia w miejscowościach, gdzie znajdowały się szkoły partnerskie. Przedsiębiorcy prowadzili zajęcia w szkołach na temat badania rynku, przygotowywania biznesplanu, zakładania przedsiębiorstwa i zarządzania nim, a także relacji pomiędzy pracodawcą i pracownikiem. Uczniowie zakładali szkolne miniprzedsiębiorstwa i prowadzili je, ćwicząc w praktyce wszystkie poznane umiejętności, a także odwiedzali różne instytucje i zakłady pracy w celu zapoznania się z obowiązkami zawodowymi na różnych stanowiskach pracy. Grali w gry planszowe, symulacyjne i internetowe, w których uczyli się współpracy w zespole, podejmowania decyzji i oceniania ich konsekwencji, zarządzania wirtualnym przedsiębiorstwem czy inwestowania na giełdzie.
W ostatnim projekcie, „Szkolna fabryka inicjatyw – równe obywatelstwo”, realizowanym w latach 2012 – 2014 wraz z partnerami z Cypru, Francji, Grecji, Hiszpanii, Islandii, Norwegii, Turcji i Węgier, wsparcie finansowe Unii Europejskiej również wynosiło 20 000 euro. Odbyła się rekordowa liczba spotkań – po jednym w każdym kraju partnerskim, czyli 9. Na spotkania za granicą wyjechało z naszej szkoły 16 nauczycieli i 32 uczniów. Do nas przyjechało razem 19 nauczycieli i 17 uczniów ze wszystkich szkół partnerskich.
W projekcie zajmowaliśmy się głównie prawami człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem równości ze względu na rasę, płeć i orientację seksualną, a także kształtowaniem postaw obywatelskich. Poznawaliśmy stan prawny i faktyczny w naszych krajach pod tym względem. Analizowaliśmy problem przemocy ze względu na rasę, płeć i orientację seksualną, a zwłaszcza przemocy domowej, przyglądaliśmy się stereotypom ról płciowych i ich wpływowi na wybory życiowe ludzi obojga płci, a także nadużyciom pojawiającym się na tym tle w reklamach. Przeprowadzaliśmy kampanie informacyjne w szkole i mieście, organizowaliśmy spotkania z ludźmi działającymi na rzecz praw człowieka, a także konkursy i wystawy plastyczne. Badaliśmy kapitał społeczny w miejscowościach, gdzie znajdowały się szkoły partnerskie i angażowaliśmy młodzież w jego poprawę.
Podsumowując, w programie Comenius w latach 2005-
Po tylu latach owocnej współpracy międzynarodowej wielu z nas trudno byłoby sobie wyobrazić funkcjonowanie bez projektów europejskich, dlatego też złożyliśmy wniosek o grant w programie Erasmus+ wraz ze szkołami z Belgii, Finlandii, Hiszpanii, Litwy, Portugalii, Rumunii, Słowacji, Turcji i Włoch. Było to ogromne wyzwanie z wielu powodów, przede wszystkim ze względu na niemal całkowity brak informacji na etapie aplikowania. Co więcej, wniosek był znacznie trudniejszy, a formularz o wiele bardziej niejasny niż wszystkie poprzednie. Gdyby nie ogromne doświadczenie zdobyte w programie Comenius, nie odważyłabym się aplikować w Erasmusie+.
Na wyniki wciąż czekamy. Komisja Europejska zdecydowanie zmieniła sposób selekcji projektów do finansowania i mam wrażenie, że teraz nie może sobie poradzić z wprowadzeniem tych zmian w życie. Zmian jest tyle, że nie umiem ocenić szans na zdobycie grantu, zwłaszcza, że wybranych szczęśliwców będzie teraz znacznie mniej niż w Comeniusie.
Danuta Czyżewska,
nauczycielka j. angielskiego i fizyki, koordynator projektów,
LO im. S. Żeromskiego w Żyrardowie.