Erasmus

Idź do spisu treści

Menu główne

Spotkanie w Finlandii

Artykuły > Spotkania

Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Żeromskiego od początku roku szkolnego 2014/2015 realizuje wielostronny projekt w ramach nowego programu Erasmus+ pod tytułem „Sztuka nie zna granic”. Jest to trzyletni projekt europejskiej współpracy szkół, wspierany finansowo przez Unię Europejską, która przyznała nam na ten cel grant w wysokości 50 935 euro na trzy lata.  Pracujemy nad nim razem ze szkołami z dziewięciu innych krajów europejskich –  Belgii, Finlandii, Hiszpanii, Litwy, Portugalii, Rumunii, Słowacji, Turcji i Włoch .
W dniach 3 – 10 października 2015 w Lappeenranta w Finlandii odbyło się czwarte spotkanie w ramach tego projektu. Wzięła w nim udział ośmioosobowa grupa nauczycieli i uczniów naszej szkoły. Oprócz nas na spotkanie przyjechali przedstawiciele wszystkich szkół partnerskich, w sumie 30 uczniów i 20 nauczycieli. Było to pierwsze spotkanie robocze w drugim roku projektu. Na bieżący rok szkolny zaplanowaliśmy jeszcze dwa kolejne – w Turcji i w Słowacji.
Podczas spotkania w Lappeenranta nagraliśmy wspólnie hymn projektu, skomponowany przez uczniów rumuńskich z tekstem napisanym przez uczniów włoskich. Towarzyszył nam zespół muzyczny szkoły goszczącej, którego członkowie, poza typowymi instrumentami muzycznymi, grali również na ludowych instrumentach fińskich, jak na przykład kantele, opisywany już w fińskiej epopei ludowej Kalevala instrument szarpany przypominający cytrę. Po nagraniach wzięliśmy udział w warsztatach gry na tym instrumencie, ale w wersji uproszczonej, zawierającej wyłącznie pięć strun, w przeciwieństwie do profesjonalnego 38-strunowego kantele, którego używał zespół muzyczny gospodarzy. Mieliśmy także warsztaty ludowych pieśni fińskich oraz warsztaty cyrkowe i teatralne, zarówno w szkole cyrkowej, jak i prowadzone przez nauczycielkę ze szkoły zapraszającej. O dziwo, śpiewanie po fińsku nie okazało się aż takie trudne, jak można by przypuszczać słuchając tego języka. Wbrew pozorom, jest to język bardzo fonetyczny i szybko można się nauczyć w nim czytać. Rozpoczęliśmy również realizację kolejnego zadania projektowego, jakim jest wspólne wystawienie dramatu Burza Szekspira. Dramat został wybrany przez głosowanie na spotkaniu w Policoro we Włoszech i tam również każda szkoła wylosowała scenę, którą powinna przygotować. Naszej szkole przypadła scena pierwsza, którą wystawiliśmy w Finlandii. Członkowie naszej grupy teatralnej, prowadzonej przez obecnego w Lappeenranta nauczyciela historii i WOS Mirosława Wasiewicza, pokazali również film prezentujący ich nowatorską  inscenizację w bardziej realistycznej scenerii, czyli na żyrardowskim basenie. Oprócz nas swoje sceny pokazali Finowie i Słowacy. Pozostałe grupy będą się prezentować w lutym w Turcji.
Poza zajęciami artystycznymi uczestniczyliśmy również w warsztatach na uniwersytecie technicznym w Lappeenranta, bardzo nowoczesnej i najlepszej w Finlandii uczelni technicznej. Budowaliśmy modele turbin wiatrowych i mierzyliśmy ich wydajność, wytwarzaliśmy błony filtrujące najnowszej generacji, a także mieliśmy okazję obserwować zachowanie się cieczy nieniutonowskiej, która podczas energicznego ubijania nabierała właściwości ciała stałego, co utwierdziło nas w przekonaniu, że można by po niej spacerować, ale nie można by się zatrzymać, bo wówczas pochłonęłaby nas jak zwyczajna woda. Zwiedziliśmy też szkołę zapraszającą i wzięliśmy udział w wykładzie na temat fińskiego systemu oświaty, który w każdym badaniu umiejętności i wiedzy uczniów okazuje się najlepszy w Europie. Kluczem do sukcesu Finów wydaje się ogromna samodzielność uczniów i wielka elastyczność szkół, pozwalająca uczniom wybrać to, co ich interesuje. W Finlandii szkoła średnia trwa przeciętnie trzy lata, ale najbardziej zmotywowani kończą ją po dwóch i pół roku, a pracujący wolniej po trzech i pół. Nie ma klas ani jednakowych przedmiotów dla wszystkich. Rok szkolny podzielony jest na pięć okresów, z których każdy kończy się tygodniem egzaminów. Aby ukończyć szkołę, każdy uczeń musi zaliczyć 76 kursów i zdać państwowe egzaminy, podobne do naszej matury. Nauczyciele naszej szkoły partnerskiej proponują uczniom ponad 200 różnych kursów, z których realizowane są te, które wybierze co najmniej ośmiu uczniów. W szkole realizowany jest także program międzynarodowej matury w języku angielskim, w którym również zdaje się egzaminy końcowe. Szkoła współpracuje z liceum w Imatrze w ten sposób, że niektóre lekcje prowadzone są przez nauczyciela w Lappeenranta i przekazywane przez internet do Imatry, a inne odwrotnie. W ten sposób większa liczba uczniów może skorzystać z najwyższej klasy specjalistów, uczących w obu szkołach.       
W ramach poznawania kraju zapraszającego zwiedziliśmy Lappeenranta, malowniczo położone nad jeziorem Saimaa. Obejrzeliśmy pozostałości osiemnastowiecznych fortyfikacji, spacerowaliśmy nad  jeziorem, na którym cumowało mnóstwo różnej wielkości łodzi, a także po części uzdrowiskowej. Lappeenranta leży 30 kilometrów od rosyjskiej granicy i bliżej stąd do Sankt Petersburga niż do Helsinek, nic dziwnego więc, że najczęściej używanym tam językiem obcym jest rosyjski, choć bez problemu można się z każdym porozumieć po angielsku. Pojechaliśmy też na wycieczkę do Helsinek, gdzie zwiedziliśmy słynny dworzec kolejowy, katedrę luterańską i prawosławną oraz nowoczesny kościół wykuty w skale, a także obejrzeliśmy plac Senacki, port, pomnik Sibeliusa i zamieniony na park cmentarz z 1710 roku, gdzie pochowano ofiary epidemii dżumy. Jedną z wielkich atrakcji był wyjazd do położonej w lesie nad jeziorem sauny, usytuowanej w małym drewnianym domku. Rozgrzani w saunie chłodziliśmy się pływając w jeziorze i choć trudno w to uwierzyć, było to bardzo przyjemne, mimo że temperatura na dworze wynosiła 3 stopnie Celsjusza. Niektórzy z nas mieli także szczęście zobaczyć zorzę polarną, niezwykłe zjawisko widoczne na ogół w rejonach okołobiegunowych.     
Kulturę i obyczaje kraju zapraszającego poznawaliśmy również nieformalnie. Mieszkając w domach fińskich rówieśników i uczestnicząc w zajęciach w szkole, nasi uczniowie mieli okazję obserwować codzienne życie w Finlandii, próbować fińskich potraw, słuchać fińskiej muzyki. Przebywając stale w dużej międzynarodowej grupie mieli sposobność rozmawiać po angielsku i poznawać rówieśników z innych krajów europejskich. Jestem przekonana, że zapamiętają to spotkanie jako jedno z najbardziej niezwykłych doświadczeń wyniesionych ze szkoły.
Danuta Czyżewska,
nauczycielka języka angielskiego i fizyki,
koordynator projektu,
LO im. S. Żeromskiego w Żyrardowie.


Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego